”Jag vill ha samtliga av konkurrenternas rättigheter” – Sportchefen svarar:Johan Cederqvist, C MORE.
Namn:
Johan Cederqvist.
Gör:
Sportchef på C More.
Bakgrund/karriär:
Började jobba på produktionsbolag nästan direkt efter gymnasiet, först med olika sportsajter medan jag pluggade och därefter med TV i slutet av 2003 – Veckans NHL i Kanal 5. Sedan jobbade jag i alla upptänkliga redaktionella roller bakom kameran i allt från Royal League till landskamper innan jag 2007 blev exekutiv producent för sport på Kanal 5 och Kanal 9. Tre år senare började jag på Canal+ som nu är C More.
Vad gör en sportchef?
I mitt fall innebär det att ansvara för vårt utbud av sportsändningar. I det ingår produktion, strategi, inköp av rättigheter, samarbete med ligor, personaladministration med mera.
Vilka är era mest tongivande sporträttigheter?
Med sport är det ju så att alla rättigheter är mest tongivande för en viss grupp, men Allsvenskan och SHL är de ligor som flest tittare har närmast hjärtat. I januari nästa år lanserar vi dessutom den första helsvenska golfkanalen – C More Golf – och där kan vi verkligen snacka kunniga och hängivna följare.
Vilka är de avgörande faktorerna när man budar på en sporträttighet?
En rättighet ska dels vara lönsam och dels passa in i sportutbudet och strategin. Dessutom måste vi som sändande bolag fråga oss vad vi kan tillföra rättigheten i form av paketering, produktion och personal.
Vad tyder på att priserna på sporträttigheter har eller inte har nått sitt tak?
Det är svårt att generalisera, men sport i betal-tv är en relativt ung bransch som kanske har börjat sätta sig. Om många rättigheter tidigare varit undervärderade så är det allt färre stenar som är ovända nu.
Hur skulle du beskriva innehållet och tonträffen i era sportsändningar?
Kunnigt, passionerat och med tittarnas bästa för ögonen.
Vad hos era sportsändningar är du mest stolt över?
Alla duktiga medarbetare och det faktum att vi håller internationell klass i produktionerna av Allsvenskan och SHL. Att vi producerar samtliga närmare 400 SHL-matcher med minst 12 kameror i HD är en enorm utveckling.
Vad kommer ni att satsa på mer respektive mindre på framöver?
Vi kommer att fortsätta utveckla innehåll runt våra lokala ligor och att satsa hårt på matchupplevelsen och känslan av att vara på plats. Tv kan inte ersätta arenaupplevelsen men vi ska komma så nära vi kan.
Vad kommer att vara en självklarhet hos framtidens sportsändningar som håller på att utvecklas just nu?
Ökad valbarhet och interaktivitet. Det är inget nytt, men när det görs rätt och relevant kommer det användandet att öka snabbt.
Vilken av era konkurrenters rättigheter skulle du helst vilja ha?
Samtliga, men vår ekonomichef håller inte med.
Vilken sport är underskattad i tv-sammanhang?
Speedway är otroligt häftigt både sportsligt och visuellt med rykande mackadam i strålkastarskenet på hösten. Sedan tycker jag golf, trots sin popularitet är underskattat som tv-sport. Även biljard är hypnotiskt.
Hur mycket sport ser du på tv privat?
Fem till sex matcher i veckan kanske? Men framförallt ser jag mycket i efterhand.
Hur ser du helst sport på tv?
Antingen en halvbra match som sällskap när jag gör annat eller en toppmatch tillsammans med kompisar.
Slutligen: Har du några egna favoritlag?
Ja.
Kommentarer