”Jag sitter med både stora strategiska beslut, och ser till att vi har kaviar på redaktionsfrukosten” – Sportchefen svarar: Per Nunstedt, Viasat.
Namn:
Per Nunstedt
Gör:
Sportchef Viasat Sport.
Bakgrund/karriär:
– Började på Skövde Nyheter när jag gick i åttonde klass, med en beige skrivmaskin från Facit som närmasta vän. Sedan dess har jag har skrivit för VärnpliktsNytt, Aftonbladet, Expressen och Café. Samt redigerat, fotograferat och under en kort period även frilansat som illustratör. När jag var 22 år så började jag på TV4 som reporter, bland annat på plats i fotbolls-VM i Frankrike och Sydkorea/Japan, men senare som redaktör, nyhetschef och fotbollschef. Jag stannade på TV4 år i tretton år, men gick över till Viasat tillsammans med Ola Wenström 2008. Här har jag varit kanalchef för Viasat Fotboll, programchef och nu sportchef.
Vad gör en sportchef?
– Om jag har förstått det rätt så är det min uppgift att se till att vi ligger i frontlinjen rörande det redaktionella och rättighetsmässiga innehållet. Jag tillhör inte den exklusiva skara av fåtalet svenskar som har gjort ett par år på Harvard utan har i grunden ett journalistiskt perspektiv, och backar inte för att göra ett inslag en arbetsdag, om så skulle behövas. Jag gillar bredden mellan stort och smått. Att både sitta med större strategiska beslut som att se till att vi får en tub kaviar till redaktionsfrukosten.
Vilka är era mest tongivande sporträttigheter?
– Champions League, Premier League, Formel 1 och NHL har alla en betydande roll för oss. Det är sylvassa premiumrättigheter. Det är dessutom väldigt kul att vi har varit med från starten med Champions League, med den utvecklingen som turneringen ändå haft. 1992, det är många år på raken, Bengt Grive kommenterade Champions för oss i turneringens begynnelse. Och intresset bara ökar för varje år. Och nu har jag inte ens nämnt OS, men det är vi givetvis väldigt stolta över.
Vilka är de avgörande faktorerna när man budar på en sporträttighet?
– Det finns ett tiotal parameterar som man räknar in, men i slutändan så handlar det ju förstås om att hitta en lönsam och stark rättighet som tv-tittarna och kunderna ska bli väldigt glada över.
Vad tyder på att priserna på sporträttigheter har eller inte har nått sitt tak?
– I en värld där du kan se de flesta serier, dokumentärer och nyhetsprogram via playtjänster i efterhand så är det så klart att det attraherar med sport som går live. Det är inte superspännande att slå på en repris på match där du redan känner till resultatet. Det är svårt att generalisera sporträttigheter i grupp, det är ju trots allt så att vissa sticker i taket medan andra mattas av. Men intresset för stark sport är enormt stor, det visade inte minst boxningsmatchen mellan Mayweather och Pacman häromsistens, den hade inte kunnat bli verklighet om inte sportkunden var villig att betala för det.
Hur skulle du beskriva innehållet och tonträffen i era sportsändningar?
– Vi har en intern lista på ett antal punkter som alla våra program ska innehålla. Trovärdighet är ett av orden som sticker ut och som jag tycker är viktigt.
Vad hos era sportsändningar är du mest stolt över?
– Jag tycker att det är tittaren som ska recensera det som vi gör. Men med det sagt så är jag förstås stolt över hur vi arbetade med OS i Sotji. Det var som bekant en väldigt högintensiv debatt när vi tog över rättigheten från SVT som tidigare sänt OS i 27 raka spel. Vi sände allt, i HD och på svenska, med en publik så stark så att vi slickade tremiljonersstrecket, och med ett redaktionellt innehåll som jag gissar att tv-tittaren uppskattade. Det var en häftig resa, och jag känner stolthet för hela vårt mediahus som la ner ett extremt starkt och hårt jobb för att få det här så bra som det bara gick.
Vad kommer ni att satsa på mer resp mindre på framöver?
– Jag tycker att vi höjer ambitionsnivån varje vecka.
Vad kommer att vara en självklarhet hos framtidens sportsändningar som håller på att utvecklas just nu?
– Explosionen av att se sport via mobil, ipad eller dator är redan här men växer ju för varje sekund som vi pratar med varandra.
Vilken av era konkurrenters rättigheter skulle du helst vilja ha?
– Jag koncentrerar mig till 100 procent på det som vi har, jag skulle inte vilja byta ut vårt rättighetspaket mot någon. Däremot noterar jag ju att Zlatan drar sin publik, vilken klubb han än spelar för. Men Ibrahimovic sänder vi ju också varje i år, i och med våra Champions Leaguesändningar.
Vilken sport är underskattad i tv-sammanhang?
– På ett personligt plan så tycker jag att Champions League-handbollen är värd fler tittare, finalomgången i fjol var sensationellt vass, det är tveksamt om det någonsin spelats så bra handbollsmatcher som den helgen. Och själv missar jag sällan en bra boxningsmatch, jag hoppas att Mayweather mot Pascquiao drar igång det intresset på en bredare front igen.
Hur mycket sport ser du på tv privat?
– För mycket. Jag måste skala ner slentriantittandet och börja kika mer koncentrerat, det håller inte annars, jag kommer falla ihop med tv-formade ögonglober.
Hur ser du helst sport på tv?
– Är det viktigt så vill jag inte bli störd, och så har det egentligen alltid varit. Under VM-sommaren 1994 så valde jag till exempel att se Sverige mot Ryssland helt ensam i min lya, det var alldeles för viktigt för att slarvas bort bland 30-talet överförfriskade midsommarpolare, som skulle nattbröla i örat och ta fokus från det som händer på planen.
Vilka är dina egna favoritlag?
– Skövde IK i hockey och Våmbs IF i fotboll. Borde vara en självklarhet för alla, kan tyckas.
Kommentarer